در برخورد با حوادث تلخ، چه كنيم؟
در برخورد با حوادث تلخ، چه كنيم؟

 

در سر يك سفره ممكن است هم ترشى و فلفل قرار دهند و هم شيرينى و مربّا؛ كودكان از شيرينى و حلواى سفره لذّت مى‏برند، و فلفل و ترشى را بى مورد مى‏دانند، امّا بزرگ‏ترها هر دو را در سفره لازم مى‏دانند.
حوادث تلخ نيز بركاتى دارد، از جمله:
1- توجّه انسان را به خدا بيشتر مى ‏كند.

2- انسان را سنجيده و استعدادهاى او را شكوفا مى ‏سازد.

3- كفّاره گناهان و لغزش‏هاى او مى ‏شود.

4- قدر نعمت ‏ها بيشتر شناخته مى ‏شود.

انسان‏ ها در برابر حوادث سه گروهند:

چنانكه كودك همين كه لب به فلفل و پياز و ترشى مى ‏گذارد ناراحت مى ‏شود، نوجوان تحمّل مى ‏كند و والدين او پول مى‏ دهند و فلفل و ترشى را مى ‏خرند.
قرآن مى‏ فرمايد: گروهى همين كه دچار سختى مى‏شوند، جيغ مى‏زنند، «اذا مَسّه الشَرّ جَزوعا» گروهى صبر مى‏كنند، «و بَشِّر الصّابرين الّذين اذا أصابَتهم مُصيبة قالوا اِنّا لِلّه و اِنّا اليه راجِعون» و گروهى به استقبال سختى‏ ها مى ‏روند. «و منهم مَن يَنتظر» كسانى نزد پيامبر اكرم ‏صلى الله عليه وآله مى ‏آمدند تا آنان را به جهاد و جبهه جنگ اعزام كند، حضرت مى ‏فرمود: اسب و شمشير ندارم تا شما را مجهّز كنم آنان گريه مى‏ كردند كه چرا به جبهه نرفتند.

از سختى ‏ها و حوادث تلخ مى ‏توان با تدبير و صبر و استمداد از خداوند، بهترين استفاده را برد. همان گونه كه مى‏توان از ليموى ترش، شربت ليموناد ساخت.

آرى، اگر انسان آشپز ماهرى باشد، حتى از پوست پرتقال هم مربّا درست مى ‏كند. امروزه حتى از زباله ‏ها استفاده بهينه مى‏ كنند.

حضرت زينب عليها السلام با سخنرانى خود در كاخ ستمگران، از اسارت خود در كوفه و شام آن گونه استفاده كرد كه پايه‏ هاى رژيم اموى را لرزاند.

در مسجد شام، امام سجاد عليه السلام بر بالاى منبر رفت و رژيم بنى اميه را به شدت استيضاح كرد. يزيد براى آن كه صداى امام را خاموش كند، به مؤذّن دستور داد كه با صداى بلند اذان بگويد تا شايد سخنرانى امام سجاد عليه السلام قطع شود، ولى امام عليه السلام از همين صحنه نيز استفاده كرد و جملات اذان را آن گونه تفسير كرد كه بر مسجد لرزه افتاد، بخصوص پس از گفتن «أشهد أنّ محمّداً رسول اللّه» فرمود: اى يزيد! اين محمّد جّد من است يا جّد تو؟! آيا اين اُسرا از نسل او نيستند؟

هنگامى كه امام كاظم عليه السلام را به زندان انفرادى بردند، فرمود: چه جاى خوبى براى عبادت است؟!

بسيارى از علما، كتاب‏هاى خود را در شرايط سخت و در زندان و تبعيدگاه‏ها نوشته‏ اند.

 حجه الاسلام والمسلمین قرائتی

 



نظرات شما عزیزان:

از دیار آفتاب
ساعت20:49---19 آبان 1398
مطالبت خیلی قشنگه

اناهیتا
ساعت0:12---8 خرداد 1398
پست جالبی بود ابجی قشنگم

پرستو
ساعت23:36---7 خرداد 1398
وبت قشنگه

نازی
ساعت18:24---6 خرداد 1398


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 3 خرداد 1398 ] [ 6:43 بعد از ظهر ] [ بیتا ] [ ]
آخرین مطالب